Hittil har vi konsentrert oss om de tallene som står i analysen. Det er også noen poster som mangler, og slike feil er det vanskeligere å oppdage. Utvidelsesprosjektet er belastet for lønn og råvarekostnader. For små prosjekter med kort levetid kan det være realistisk å se bort fra merkostnader på andre områder og dermed legge til grunn en dekningsbidragskalkyle (se bokens del 1.5.2) som denne. For større og lengre prosjekter er det imidlertid nødvendig også å budsjettere med en økning i faste kostnader som for eksempel elektrisitet, markedsføring og arealkostnader for å nevne noen. Økt produksjon krever økt plass. Såkalt ledig kapasitet kan være ledig på kort sikt og dermed gratis i et alternativkostnadsperspektiv (se bokens del 1.5.6), men på lengre sikt er det ikke noe reelt alternativ å sitte med ledige lokaler. Enten må nye og gamle aktiviteter kunne forsvare kostnadene med de arealene de bruker, eller så må de leies ut til eksterne aktiviteter.
Planperioden i analysen til Ås er fem år, men siden verdien ved planperiodens slutt er 40 % av investeringen er forventet levetid for investeringen nærmere ti enn fem år. Dette er såpass lenge at det enkle dekningsbidragsresonnementet er for enkelt. Dessuten er utvidelsen betydelig. Med fire hovedprodukter og en smalet omsetning på 130 millioner, er omsetningen i hver gruppe - også sengetøy - ca 40 millioner. Utvidelsen er altså henimot en fordobling av kapasiteten.